KOUPIT VSTUPENKU
E-SHOP

David Spáčil vs Karel Zeman

Havran vs Karel Zeman

„Muž mnoha příběhů a zájmů – od etologie velbloudů přes džungle, hory a pouště pěti kontinentů až po vývoj počítačových her, tvorbu virálů nebo propojování kreativity a inovací ve světě startupů. Muž, kterému nikdo neřekne jinak než „Havran“.

Ten Havran, který se rozhodl naházet do mixéru dva ikonické filmy dvou filmových velikánů, přihodit svůj um a smysl pro humor a to vše opepřit umělou inteligencí.

Seznamte se, David Spáčil

Na začátek rozhovoru bych ráda krátce popsala, jak Muzeum Karla Zemana objevilo Davida Spáčila. Minulou neděli nám sociální sítě nabídly ke shlédnutí video, ve kterém se spojila lidská tvořivost, umělá inteligence, Karel Zeman a George Lucas. Tvé video! A my jsme si všichni sedli a koukali s otevřenou pusou a taky jsme se docela nasmály a vůbec nám Tvůj počin přišel perfektní. A tak jsem si říkala, neproběhlo stejně potkání Davida Spáčila s dílem Karla Zemana? Že by David koukal s otevřenou pusou, docela se u koukání nasmál a přišlo mu to všechno perfektní? 

No na Cestu do pravěku nebo Vynález zkázy jsme jako děcka koukali s otevřenou pusou všichni, každej to viděl desetkrát. Ty filmy nejenže předběhly dobu, ale třeba Vynález zkázy, Ukradená vzducholoď nebo Na kometě zároveň díky unikátní stylizaci do ilustrací z knížek Julese Verna nikdy nezestárnou. Myslím, že Karel Zeman je v Česku pořád nedoceněný, přitom celosvětově ovlivnil generace filmařů a obdivují ho tvůrci jako Tim Burton, Wes Anderson nebo Terry Gilliam.


Který film od Karla Zemana je tvůj oblíbený a proč? A ovlivnil Tě v něčem? (výběr povolání, vyhledávání dobrodružství apod.)

Co se týče oblíbených filmů Karla Zemana, tak to jsou bezesporu Cesta do pravěku, Vynález Zkázy a Baron Prášil. Fascinuje mě ten dobrodružný duch, ta snaha o propojení reality s fantazií a vytvoření něčeho naprosto unikátního. Spolu se Zemanovými filmy pro mě byly zásadní filmy Indiana Jones od Stevena Spielberga a Hvězdné Války od George Lucase. Ovlivnilo mě to v mnoha ohledech. Všechny ty zážitky mě nasměrovaly k experimentování a hledání nových cest ve světě videa, díky nim jsme nakonec skončil na Fakultě výtvarných umění pod VUT Brno, obor Videoart, Multimedia. Ale kromě té výtvarné části života mě to taky nasměrovalo k reálnému dobrodružství. Kromě tvorby taky rád a hodně cestuju a mám to štěstí, že se tím mohu i částečně živit – jsem outdoorový průvodce pro Expedition Club a Kudrnu.

 

Ještě se vrátím k Tvému videu. Jak vznikl nápad propojit právě Karla Zemana a Hvězdné války? 

Vlastně mě to napadlo už dávno, ale donedávna na to nebyly vhodné nástroje a až teď, s překotným rozvojem aAI videa, na to uzrál čas. Ne že by to nebylo zvládnutelné klasickou postprodukcí, ale bylo by to o dost náročnější a jako projekt jen tak pro radost bych dřív neměl kapacitu se tomu věnovat.

 

Svým otevřeným přístupem k používání AI při tvorbě videí mi vlastně dost připomínáš to, jak tvořil Karel Zeman. Zkoušel nové postupy, kombinoval techniky, vytvářel něco, co tu doposud nebylo, experimentoval. Okolo sebe měl ale tým živých lidí. Jak se ti pracuje s AI? Jak moc tě poslouchá a kolik práce na Tvém videu odvede? 

Karel Zeman měl podle všeho neustálou potřebu zkoušet nové věci a spojovat zdánlivě nespojitelné. S takovou legendou bych se určitě nesrovnával, ale i mě strašně baví experimentovat s novými nástroji a zkoušet neotřelé postupy. Myslím si, že z dnešních možností by byl úplně nadšený. Žijeme ve fantastické, doslova přelomové době srovnatelné s průmyslovou revolucí. Ať už tomu říkáme umělá inteligence, velké jazykové modely, nebo big data, bude to mít obrovský dopad nejen na kreativce. Práce s týmem živých lidí má svoje výhody, ale animace zahrnuje spoustu rutinní nudné práce. A tam umělá inteligence dokáže výrazně pomoct a spoustu profesí jako herce na voiceover, zvukaře, animátora, ilustrátora apod. částečně nebo zcela nahradit. A jestli mě AI poslouchá? No někdy je to s ní těžké, ale do spousty věcí se dá doslova “ukecat” .

 

A teď čas. Čas strávený na tvorbě díla. Tuším, že to bude další podobnost s dílem Karla Zemana. Titěrná a precizní práce si žádá mnoho času. Jak dlouho trvá vytvořit takové video?

Jedno cca 90 sekundové video, jako tyhle Star Wars, nebo předtím Pelíšky, zabere řádově vyšší desítky hodin, ale je to rozprostřené po volných chvílích třeba do dvou měsíců. Určitě by to šlo udělat podstatně rychleji, ale já se do toho pokaždé zanořím a každý detail musí být v rámci možností perfektní. Snažím se pořád dávat přednost obsahu před formou, tzn. nedělat jen slepenec AI vygenerovaných záběrů, ale seskládat video tak, aby záběry na sebe navazovaly, byly tam zábavné momenty a odkazy na nějaké archetypy z původních děl. A to za mě AI zatím neudělá. To “zatím” bych zdůraznil 😉

 

Tvůj počin vyvolal mnoho nadšených reakcí a také spustil vlnu nápadů, jaké filmy by bylo možné propojit. Věřím, že to není Tvůj poslední projekt tohoto typu. Kdybys měl chuť nechat ještě jednou Karla Zemana zasáhnout do nějakého kultovního filmu, jaký by to byl? 

Jestli bude ještě nějaké video ve stejném stylu zatím neprozradím, nechej se překvapit ;-).  U těch fiktivních děl založených na “co kdyby” je zásadní dobře vybrat oba ty vzory inspirace. Musí být výrazně stylizované, obecně známé a sedět k sobě bud‘ podobností nebo naopak kontrastem, který může vytvořit vtipné situace. Hromada skvělých nápadů je přímo v komentářích a já si dokážu představit třeba Batmana, Ironmana nebo Vetřelce v podobném stylu. Každopádně teď budu každou neděli večer přidávat nejen AI video experimenty na kanál youtube.com/@havranoviny, tak pokud někoho tyhle věci zajímají, najde tam postupem času spoustu inspirace. A pro čtenáře, kteří se o kreativní využití AI víc zajímají, tu mám tip na konferenci Pravidlasezmenila.cz, která bude na podzim v Brně.  Název, který je podle mě pro dnešní dobu fakt trefný, vychází z titulu knihy povídek dědova bratrance Zdeňka Jirotky. Jedna povídka v knize s názvem Non stop jeleni se točí okolo starého hracího obrazu, který nám dodnes visí na stěně.

Z našeho povídání vyplynulo, že máte k rodině Karla Zemana velice blízko. Tvoje babička říkala Ludmile Zemanové, dceři Karla Zemana, „Liduško“. Zavzpomínejte, prosím..

Karla Zemana jsem osobně nikdy nepotkal, ale babi s dědou a moje mamka se s dcerou Karla Zemana Liduškou a její rodinou dobře znali, jak z University Palackého v Olomouci, tak z Beskyd, kde máme pár set metrů od sebe chalupy. Co kuřat jsme se tam v krbu narožnili, děda vždycky říkal, že by to byla souvislá řada až do Vsetína 🙂 Pamatuju si jako dítě z toho období spoustu historek, třeba jak mamka jezdila na koni při natáčení filmu Na kometě.. Tahle mi ale obzvlášť utkvěla. Jednou v noci, tuším to byl rok 1984, se Liduška s Evženem a holkama zčista jasna objevili na chalupě s autem doslova nacpaným různýma věcma od nich z chalupy. Byly tam třeba červené sněhule Roces, lyže, baterky, obraz z knihy Linda- kočka domácí, Liduščin malířský stojan a hromada dalších pokladů. Potichu s babi a dědou něco probírali, pak se se slzama v očích objali a odjeli. Byl jsem z toho zmatenej a až po nějaké době jsem se dozvěděl, že ten večer odjeli do Jugoslávie, odkud dál emigrovali do Kanady. Loučili se s námi s představou, že už se nikdy neuvidíme a k babi s dědou měli takovou důvěru, že jim to jako jedněm z mála kamarádům mohli říct. K nám na chalupu pak přivezli všechno, co šlo, aby to nerozkradli komunisti, až opuštěnou chalupu zaberou. V Kanadě se z Lidušky stala uznávaná autorka knih pro děti, například o Gilgamešovi, Ishtar, Sindibádovi a mnoha dalších, které ilustrovala svým specifickým stylem. Na naší chalupě v Beskydech dodnes používám ten malířský stojan, když občas něco maluju. Po revoluci začali sporadicky jezdit zpět a čas od času se vídáme, naposledy jsme se za Liduškou v její Zlínské vile stavovali v roce 2019. Svišti z toho bylo nadšení, je to tam jak v nějaké pohádkové chaloupce, spousta zajímavých knížek, filmových plakátů, na skříni sedí pan Prokouk. Nějakou dobu jsme pak v autě neposlouchali nic jiného, než audio CDčko Cesta do pravěku, které parádně namluvil Oldřich Kaiser a které nám Liduška dala, aby nám lépe uběhla cesta do Brna.

Proč by lidé měli koukat na filmy Karla Zemana?

Protože je to jako otevřít dveře do světa, kde fantazie nemá hranice. Zemanovy filmy nás učí, že s trochou kreativity a notnou dávkou trpělivosti můžeme vytvořit úplně nové světy. A to je přece to nejlepší dobrodružství, na které se můžeme vydat, i když jen z pohodlí našeho obýváku.

Havrane, díky za rozhovor! Ať Tě nadále provází nejen síla, ale i hravost a radost, se kterou tvoříš;-)