Cesta do pravěku
Populárně-naučný film z roku 1955 vypráví příběh čtyř chlapců, kteří se vydají na dřevěné loďce proti proudu času na fantastickou výpravu do pravěku. Putují postupně přes mladší čtvrtohory, včetně doby ledové, třetihory, druhohory a prvohory až k silurskému moři, kde se setkávají s živým trilobitem.
Celé generace dětí se díky tomuto filmu seznámily s minulostí naší planety, s rostlinami a živočichy, které zásluhou kreativity a trikového umění Karla Zemana poprvé spatřily v pohybu. Jeden z nejlepších dětských dobrodružných filmů je zároveň průkopnickým dílem světové kinematografie.
O jeho popularitě svědčilo uvedení v americké distribuci v roce 1960 s novým rozšířeným úvodem. Film vznikal v Kudlovských ateliérech ve Zlíně a v ateliérech v Hostivaři. Exteriéry byly natáčeny na Slovensku na řece Váh, na přehradě Souš u Tanvaldu, u Strmilova, u Jindřichova Hradce a na zlínské přehradě. Závěrečná scéna u moře se natáčela na Rujáně v Německu.
Baron Prášil
V jedinečném zpracování světoznámé knihy Gottfrieda Augusta Bürgera se Zeman inspiroval rytinami z jejího původního vydání pocházejícími od jednoho z nejvýznamnějších ilustrátorů 19. století Gustava Dorého. Černobíle natočené obrazy režisér oživil výrazným barevným tónováním a různorodé barvy použil jako znaky proměňujících se nálad i překvapivých dějových zvratů. Toto fantaskní dobrodružství – zpestřené unikátními triky i vtipnými gagy – získalo mnoho zahraničních cen, mimo jiné z festivalů v Cannes či v Locarnu.
Americký režisér Terry Gilliam – člen legendární skupiny Monty Python – prozradil, že Zemanův film byl prvotní inspirací jeho vlastní verze slavného příběhu. V Zemanově hravém podobenství se vyprávění samolibého barona Prášila prolíná s romantickým příběhem novodobého fantasty Toníka, jenž se stává baronovým sokem v lásce. Titulní roli ztvárnil Miloš Kopecký, astronauta Toníka zosobnil Rudolf Jelínek, rozmarnou princeznu Bianku si zahrála někdejší hvězda Jana Brejchová. Řada dalších hereckých legend (například Jan Werich či Rudolf Hrušínský) se ve filmu objevila v epizodních rolích.
Vynález zkázy
Jde o první Zemanův film na motivy prózy Julese Verna, v němž si autor vyzkoušel nový výtvarný styl, který poté dál rozvíjel. Originální kulisy, jedinečné masky, novátorská hudba Zdeňka Lišky – to vše se podílí na unikátní podobě tohoto napínavého příběhu s protiválečným podtextem. Černobílé vyprávění vychází z rytin Édouarda Rioua a Léona Benetta – prvních ilustrátorů Verneových románů.