fbpx
KOUPIT VSTUPENKU
E-SHOP

Workshop rukodělného filmu

23. 11. 10:30–13:00
Workshop rukodělného filmu v Muzeu Karla Zemana

Věděli jste, že jsou i alternativní metody tvorby filmu, u kterých nemusíte natáčet herce, rozhýbávat loutky nebo kreslit scény? Že krásný film může vzniknout bez použití filmové kamery, nanášením barev nebo nalepováním různých tvarů a předmětů přímo na průsvitný filmový pás? Ve fantazii se meze nekladou! Přijďte s dětmi rozšířit své povědomí o tom, jak všelijak vzniká film a vyzkoušet si své nápady.

REZERVOVAT SI SVÉ MÍSTO

Cena workshopu je 390 Kč na osobu.

Přednášejícím je respektovaný filmový umělec Martin Čihák. Workshop pořádáme ve spolupráci s Free Cinema a otevíráme jej při počtu minimálně 5 přihlášených zájemců do 22. 11. Vhodné pro dospělé a pro děti od 7 let. Další zajímavé informace o workshopu na Facebookové události.

V rámci workshopu si ukážeme některé filmy vyráběné metodou rukodělného filmu a ukážeme si několik ukázek z českého hand-made filmu. Martin Čihák představí svůj rayogramový film YLO (1997, 4 min.), a upoutávku na festival Fresh Film Fest z roku 2008, vytvořenou nalepováním nalezených fragmentů na filmový pás 16 mm.

Metodu tzv. rukodělného filmu poprvé tvůrčím způsobem použil ve 30. Letech Novozélanďan Len Ley ve svých krátkých reklamních filmech určených pro britskou General Post Office. Vytvořil je bez použití filmové kamery, nanášením barev přímo na průsvitný filmový pás. Později tento postup obohatil též o vyškrabávání přímo do filmové emulze. Američan Stan Brakhage ve filmu Mothlight nalepoval hmyzí křídla a části rostlin na průsvitný filmový pás. Od 70. let se dostává do popředí zájmu destrukce či “dekonstrukce” filmové emulze pomocí chemických či dokonce biologických činidel (např. ponoření filmu na několik měsíců do planktonem prosyceného rybníka atp.). Rus Boris Kazakov v 90. Letech využíval nalezeného filmového materiálu tak, že již existující obraz ručním dokreslováním ironizoval či významově přeznačoval. Do oblasti hand-made filmu lze zařadit i tzv. rayogramy, které vznikají pokládáním předmětů přímo na filmový pás v temné komoře a následným osvitem.